computer

Målet er 40 procents vækst om året

Mark Blæsbjerg har en baggrund i jura, men projektet med at transformere Chili Security var for spændende til, at han kunne sige nej til stillingen som direktør. Foto: Mathias Banke
TRANSFORMATION

Mark Blæsbjerg står i spidsen for Chili Securitys transformation: Målet er 40 procents vækst om året

Onsdag 28. jun. 2023 kl. 05:10

Mathias Banke masba@erhvervslivodense.dk

Chili Security har været gennem en transformation de senere år, og det har betyder store ændringer i både organisationen og forretningen. Direktør Mark Blæsbjerg fortæller her, hvordan it-virksomheden har båret sig ad med det.

Navnet er det samme, men sammenligner du Chili Security i dag med, hvordan virksomheden så ud for fem år siden, er it-forretningen næsten ikke til at kende.

I 2018 mistede virksomheden hele sin egenkapital, men med hjælp fra en ny investor, Bjørn Smidt, fik Chili Security midlerne til at gentænke både forretningen og organisationen.

En vigtig brik i den transformation var at få en ny direktør, og i 2020 satte Mark Blæsbjerg sig i stolen.

- Jeg er jurist af baggrund og havde ingen forstand på it, men efter et par kopper kaffe med Bjørn, syntes jeg, at projektet lød spændende, og så kastede vi os ud i det, fortæller Mark Blæsbjerg.

Chili Security skulle transformeres fra en startup med en lidt rodet struktur til en mere professionel organisation med en vækststrategi, nye forretningsben og ændret organisationsstruktur.

Opbyggede organisationen

Noget af det første, der blev gjort med Mark Blæsbjerg som direktør, var at styrke Chili Securitys salgsapparat.

Som en del af den nye organisationsplan skiftede tidligere direktør Martin Larsen til en stilling i salg, og der blev ansat folk på mellemlederniveau i organisationen med ansvar for forskellige områder.

- Det er svært at stile efter vækst, hvis man ikke har folk til at sælge sine varer, så vi er gået fra at være "nul" sælgere til i dag at have fire dedikerede sælgere, og vi har også lige ansat en salgsdirektør, forklarer Mark Blæsbjerg.

Chili Security har også haft en udfordring i forhold til at fortælle, hvad deres kunder egentlig får ud af deres produkt. Kerneproduktet er nemlig antivirus-software, og når det fungerer rigtigt, er det på sin vis usynligt for kunderne.

Men Chili Security har med tiden fundet ud af, at en rigtig god forretning for virksomheden er at lave partnerskaber med internetudbydere, så slutbrugerne får Chili Securitys produktpakke - antivirus, PC-support og cloud-lagring og -backup - sammen med deres internetforbindelse.

En afledt bonus af det er, at Chili Security har fået et håndgribeligt tal, der viser, at virksomhedens produkter har værdi for kunderne.

- Gennem vores partnere kan vi se, at de kunder, som vælger at bruge vores ydelser, bliver hos deres internetudbydere 18 procent længere end dem, der siger nej tak til vores sikkerhedspakke, siger Mark Blæsbjerg.

Chili Security sælger også til private og virksomheder, men det er især partnerskaberne, der skal skabe de store spring i virksomhedens fremtidige vækst, siger direktøren.

Investerer i organisationen

Transformationen ændringer er ikke grebet ud af den blå luft. Efter Mark Blæsbjerg blev direktør, blev de første tre måneder brugt på at analysere Chili Securitys forretning godt og grundigt med hjælp fra både medarbejdere, kunder og bestyrelsen.

Analysen udmøntede sig blandt andet i nye forretningsben, med mere fokus på B2B-salg og en kraftigt udvidet support, så Chili Security i dag tilbyder support døgnet rundt.

Kodeordet i Chili Securitys strategi er vækst, og planen er, at virksomheden skal vækste 40 procent årligt.

- Som det er nu, ser det rigtig fornuftigt ud. Når vi lige nu tjener en krone, bruger vi to på at investere i organisationen, men det kommer os til gavn længere ude i fremtiden. Ser vi på det første halvår af 2023, følger vi vores vækstambition, så det ser rigtig fint ud, understreger Mark Blæsbjerg.

Ærlig og åben proces

Ud over den grundige analyse er en af de vigtigste årsager til den succesfulde transformation, at Mark Blæsbjerg er kommet til ude fra med et helt friskt syn på virksomheden.

En anden er, at når det kom til at eksekvere transformationen, rystede ledelsen ikke på hånden, og det blev meldt klart ud til medarbejderne, hvad der skulle ske.

-  Når man beslutter sig for at give sin organisation et kompetenceløft, sidder der medarbejdere og ryster lidt og tænker, om der kommer til at være plads til dem. Der har vi fra start været ærlige og sagt, at vi ønskede at bygge en skalerbar forretning, hvor vi kunne træde på speederen, og det er ikke alle, der har lyst til at være med til det.

- Men jeg tror, at ærligheden og åbenheden omkring processen, og at vi meldte alt ud til medarbejderne om, hvordan vi ville gøre tingene, gjorde, at folk kunne se sig selv i det. Dem, der ikke kunne se sig i det, hjalp vi videre, forklarer Mark Blæsbjerg.

- Hvis jeg snakker med dig igen om et år, hvad er så anderledes i Chili Security i forhold til i dag?

- Så er vi blevet større på vækst, og vi har implementeret flere automatiske processer end i dag. Vi har helt sikkert også fået flere produkter på hylden, for det fordrer udviklingen i it-branchen, slår Mark Blæsbjerg fast.